Roadtrip door de VS!

1 mei 2017 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Hey lezers! Welkom op ons laatste blog en die sluiten we af met AMERIKA!

We zijn gestart in Chicago waar we vijf dagen hebben genoten van deze fantastische stad. Vanuit Hong Kong was dit een leuke overstap. Hong Kong staat ook vol met wolkenkrabbers. Chicago heeft één van de mooiste skylines ter wereld.

Begin Route 66

Het begin van de historische route 66 - Chicago

Het verschil in temperatuur van 25 graden was even wennen. Met een temperatuur van 10 graden was het rillen! Hier hadden we helemaal niet de juiste kleding voor. Ach dachten we, komt wel goed.

Voordat onze rondreis ging beginnen verbleven we via couchsurfing bij Sean. Een man die is opgegroeid in Chicago. Via couchsurfing kun je bij lokale mensen thuis verblijven. Dit was een hele leuke eerste ervaring. We hebben vijf nachten bij Sean geslapen. Als hij uit zijn werk kwam, kookte we samen. Met google maps open, reisgids erbij, onze wensen en Sean zijn kennis en reiservaring in de Verenigde Staten hebben we een hele coole reisroute gemaakt! Op onze laatste avond zijn we naar een pub geweest met 36 verschillende soorten bier in het assortiment. Dat hebben we de volgende dag geweten haha. Met vrienden van Sean, die ook al jaren in Chicago wonen, ontstonden de meest leuke en interessante gesprekken over leven in Amerika, leven in Nederland en alle tips voor onze roadtrip die morgen zou gaan beginnen. Ze drukte ons wel op het hart dat we warmere kleding nodig gaan hebben. Met shirtjes en zwembroeken zouden we niet opgewassen zijn in de koudere gebieden. De enige warmte die we hadden waren onze fleece vesten die we in Nepal hadden gekocht voor de trekking en warme sokken die we in 't vliegtuig hadden gekregen. Aha oké, de volgende dag voordat we de camper op gingen halen hebben we wat nieuwe kleding gehaald. Eindelijk. We lopen al een halfjaar in zo ongeveer hetzelfde kloffie haha. Grappig hoeveel minder waarde je hieraan gaat hechten.

Bij het ophalen van de camper kregen we een korte uitleg en een matige rondleiding waar we alles konden vinden. "Een informatieboek ligt onder de stoel, jullie kunnen gaan. Een goede reis!" Wauw zo'n grote camper. Leidingen moesten nog gevuld worden met water en hoe werkt het precies met vullen en dumpen? We zaten nog vol met vragen. Alles stond klaar in dozen. We hebben direct alles ingeruimd. Bestek, servies, pannen, handdoeken en beddengoed. Onze backpacks konden we ein-de-lijk weer eens uitstallen. Niet weer je tas overhoop gooien, omdat je shirtje onderop ligt. Er konden eindelijk weer shirts en broeken ingeruimd worden, hallelujah! Ons huis op wielen!

Klaar om te vertrekken!

We hebben dezelfde middag boodschappen bij een XXL supermarkt langs de weg gehaald en vulde de koelkast en vriezer met eten en drinken. We zouden een sprint van ongeveer 1500 km richting het westen maken die aankomende dagen.

Maar eerst wat vitamientjes!

Portillio's

De volgende dag reden we in een tijdsbestek van elf uur een afstand van 1256 km naar Pueblo in de staat Colorado. Verrot en vermoeid parkeerde we de camper 's avonds wederom op een rest area. Dit is een terrein waar je niet langer dan 24 uur mag verblijven. Geen idee in wat voor omgeving we ons bevonden werden we 's ochtends verrast met besneeuwde bergen achter ons. Wauw!

Pueblo, Colorado

Pueblo, Colorado

Camper

De camper van binnen.

We zagen het landschap veranderen. Van hoge bergen met besneeuwde toppen naar woestijn. Ons plan was om de eerste twee dagen flink door te rijden om zo snel mogelijk in het zuiden en westen te kunnen zijn.

On the road

New Mexico was meteen te herkennen. In het tankstation was een casino gebouwd en de echte cowboys stonden naast ons. Mannen met snorren, cowboy laarzen, zo'n bruine leren riem en natuurlijk de hoed! Zo gaaf. Is dit echt of zitten we in een film? Dat vroegen we ons heel vaak af. Het is zo herkenbaar allemaal.

In New Mexico verbleven we anderhalve dag in Albuquerque. Heb je de serie Breaking Bad gezien? We hebben het huis van Walter White en Henk & Mary opgezocht. Heel vet om te zien waar deze serie is opgenomen. Het rijden met de camper door Amerikaanse woonwijken is zo leuk. De brede straten met grote opritten voor de huizen, heel cool.

Grand Canyon

Grand Canyon

Ongeveer 65 miljoen jaar geleden werd de grond in dit gebied omhooggestuwd en 6 miljoen jaar geleden begon het water van de Coloradorivier over miljoenen jaren de canyons uit te slijten. Het pad van het water veranderde regelmatig waardoor een stelsel van canyons is uitgesleten. Een van de zeven wereldwonderen waard toch?

LAS VEGAS

Las Vegas

Wat is het allemaal extreem in Las Vegas! Vol neon lichten, casino's en optredens van de grootste artiesten. Ze hebben Venetië nagebouwd net als de eiffeltoren en het vrijheidsbeeld. Het kan niet gek genoeg. Op de strip in Vegas is echt ALLES te vinden. Van gekke straatacts naar strippers en winkels waar je de gekste dingen kunt kopen.

Wil je een broodje eten? Dan zal je eerst het casino moeten passeren. Mensen, van jong tot oud, zie je de hele dag door gokken. Op straat wordt ook gegokt. En niet met $10, nee met $200. Het contrast van de mooiste vrouwen op hoge hakken omarmd door rijke mannen tot zwervers die prullenbakken leeg halen is wel groot. Ook veel drugsverslaafden langs de kant van de weg. We hebben werkelijk waar de gekste bedelaars voorbij zien komen. Soms ook hartverscheurend. We hadden niet verwacht dat we ook zoveel ellende zouden zien in de Verenigde Staten. Naar schatting zijn er 580.000 daklozen mensen en 35 miljoen(!!) leven in armoede. Dat is zo'n 12 procent van de totale bevolking. Ze zeggen ook wel: Als je geen schulden hebt en ook nog eens tien dollar in je portomonnee hebt, dan ben je al rijker dan 25% van alle Amerikanen. Wow?! Dit terwijl er ook veel miljonairs zijn te vinden. Een groot contrast.

Maar terug naar Vegas!

Celine Dion trad op in Caesers palace! Als grootste fan moesten wij daar heen. Een show van haar in Vegas is onbeschrijfelijk! En niet te vergelijken met een concert van haar als ze aan het touren is door Europa.

Celine Dion in Vegas!

Celine Dion, Caesers Palace, Las Vegas

Het was heel relaxed dat we midden in het centrum van Vegas een parkeerplekje hadden gevonden waar we gratis konden staan. Hier hebben we drie nachten gestaan. Ideaal toch? We hadden niks nodig. Alles zat in de camper.

Na Las Vegas hebben we de weg vervolgt naar the Death Valley. De heetste, droogste en laagste plek in Noord-Amerika. Een groot deel bevindt zich beneden zeeniveau. De hoogste temperatuur die in dit park werd gemeten is 56,7 graden! Wauw. Het was ook echt enorm warm. Een droge hete wind stond er.

Death Valley

Zandduinen, Death Valley

LOS ANGELES

Hollywood

Lopen over the walk of fame en het aanschouwen van het Hollywood bord mocht niet ontbreken natuurlijk! Het was gekkenhuis om met de camper door L.A. te rijden. Niet bepaald aan te raden, maar we vonden wel een parkeerplekje waar we twee uur gratis konden staan. We zijn snel 't centrum ingeglipt op zoek naar de ster van Micheal Jackson, Celine Dion en Bob Marley. Nadat we die gevonden hadden zijn we met de camper door Beverly Hills gereden. Hier staan de stulpjes van onder andere Angelina Jolie, Brad Pitt, Michael Jackson en Elvis Presley. Indrukwekkend. Wat een mega grote huizen inclusief oprij lanen en grote tuinen.

Na L.A. zijn we begonnen aan de route langs de kustlijn van Californië. Santa Barbara, Pismo beach, Morro Bay en Big Sur. Via deze steden reden we langzaam omhoog richting San Francisco.

Tussenstop Big Sur

Even een tussenstop tijdens het rijden op highway 1.

Het landschap veranderde wederom tijdens elke paar uur rijden. Wat is Amerika ongelofelijk divers. We besluiten om naar Kings Canyon & Sequoia National Park te gaan. Dit zijn twee aan elkaar gelegen parken. Sequoia is het twee na oudste National Park in de VS. In deze parken staan overal sequoia bomen. Deze zijn echt mega groot (84 meter)! En qua volume de grootste boomsoort ter wereld. We hebben door het park gelopen en gereden. Op een hoogte van 2,1 km hadden we zicht tot vijf meter voor de auto. We reden midden in de wolken! Er volgde watervallen, bergweiden, besneeuwde bergtoppen, ontelbare meren en gletsjers. Zo mooi. In dit park leven zwarte beren. Zij ruiken dode dieren op vier km afstand. Zo dus ook ons voedsel. Alles moest worden opgeslagen in speciale 'beren' boxen. Helaas, echt helaas, hebben we geen beer gezien. Daar waren we echt naar op zoek, maar ze zijn moeilijk te vinden in deze periode. In de zomer zijn ze de hele dag door te vinden in 't park.

On the road

Hierna zijn we naar Yosemite National Park gegaan. Een van de bekendste, meest bezochte en meest populaire parken. De natuur is hier zo ongelooflijk mooi. Landschappen vol valleien, hoge bergen, oude bossen en enorme watervallen. Hier sliepen we twee nachten op een camping in het park. We hebben verschillende wilde dieren gezien, maar helaas.. weer geen beer!

Yosemite National Park

Yosemite National Park

Op 28 april hebben we (met pijn in ons hart) de camper weer heelhuids terug gebracht. We hebben 6560 km gereden in het scheurmonster! Deze fantastische reis is echt aan te raden en een onvergetelijke aanvulling op onze reis. Het verhuurbedrijf heet Cruise America.

Na drie weken in ons rijdende huis stonden we opeens weer op straat met al ons hebben en houden. We namen de trein naar het centrum van San Francisco waar we Curt gingen ontmoeten. Bij deze vriendelijke oudere man verblijven we vier nachten. We slapen midden in 't centrum van Chinatown. We vinden San Francisco echt TE gek! Wat een mega gave stad!

San Francisco

Golden Gate Bridge

San Francisco

De straten in San Francisco

Biertje in de hippie street

Een vriendelijke Amerikaan die ons van de straat riep om ons op een biertje te trakteren.

In San Francisco zijn veel dakloze mensen. Zoveel hebben we er nog niet in andere staten of steden gezien. Veel dakloze mensen komen vanuit New York, omdat het daar te koud wordt 's nachts. Armoede en rijkdom ligt zo dichtbij elkaar hier. Dit zagen we ook in India. Gek om te zien dat een statig land als Amerika dit ook heeft. Eergister trok een naakte, dakloze en agressieve vrouw een fles water uit ons handen. Dat gebeurt hier ook.

Gister hebben we vijf uur rond gestruind in de gevangenis Alcatraz. ZO super cool en interessant!

Alcatraz

Alcatraz - Gevangenis waar de grootste criminelen van het land zaten tussen 1934 en 1963. Met een audiotour liepen we door de gevangenis heen en werden we echt terug de tijd ingenomen. De celblokken, eetzaal, bibliotheek, ontsnappingspogingen, over de bewaking en leven op Alcatraz waar ontsnappen bijna onmogelijk was omdat het op een eiland lag.

Celblokken

Celblokken in gevangenis Alcatraz.

In acht maanden rond de wereld.. Het was echt een fantastische reis waarin we onwijs veel hebben geleerd. Geleerd over intensief samen leven met jezelf en elkaar (we vinden elkaar nog steeds lief:-)). Daarnaast ook geleerd over verschillen tussen mensen, normen, waarden en culturen. Dat sommige mensen in deze wereld geen basis hebben. Geen basis qua onderdak en dagelijks eten. Kindjes in India die dagelijks overleven door te bedelen en door te stelen van mensen. In Nepal, waar mensen in het oosten van het land nog steeds wachten op hulp na de aardbeving van twee jaar geleden. Wat is er veel leed in de wereld, maar wat is de wereld ook prachtig. Op alle plekken die we hebben bezocht zijn we altijd lieve en behulpzame mensen tegengekomen. Maar ook nare, mensen die ons hebben opgelicht of dit als intensie hadden. En het gekke is, je begint ook te begrijpen waarom mensen je oplichten. Zij hebben het harder nodig en hebben vaak geen keuze. De traditionele begrafenis in Indonesië heeft een grote impact op ons gehad. Wat kunnen culturen toch van elkaar verschillen. Het prachtige Hindoeïsme in Nepal en India, Boedhisme in Sri Lanka, de Islam in Maleisië en een mix van alles in Indonesië, Thailand, Hong Kong en Amerika. Amerika heeft ons veelzijdigheid geboden. Een mega groot land met in elke staat zijn eigen regels. In 8 staten worden tot de dag van vandaag nog geweren legaal gebruikt. Hoe wij in Nederland ons niet eens mogen beschermen met pepperspray en hoe ze in de VS altijd, no matter what, zichzelf mogen beschermen als zij zich hiervoor verplicht voelen. De politie heeft hier een hoge status. Dit is bij ons helaas veranderd. Shocking is het verschil in ziektekosten en schoolgeld tussen de VS en Nederland. We hebben meer inzichten gekregen. Amerika was een perfecte afsluiting van een geweldige wereldreis.

We zullen blijven reizen en dromen. Voor ons is reizen het mooiste wat er is. De wereld is zo mooi en er is zoveel uit te halen.

En Aalsmeer..... dat is ook heel mooi!

Tot over een paar dagen!

Liefsss Jap en Fem

1. Gerard Hoving:
    1 mei 2017
    Ja Fem en Jap, het zit er bijna op. Zo zie je maar dat je na zoveel gezien te hebben er pas achter komt dat je nog veel meer wilt zien. Er is ook nog zoveel te zien maar dat moeten jullie later maar weer eens doen. Tot gauw. Elise en Gerard
  2. Chris en Marianne:
    1 mei 2017
    Heb weer erg genoten van jullie reis verslag wat een belevenissen geweldig veel plezier nog en hooplijk tot gauw Chris en Marianne
  3. Ruby Kleijn:
    2 mei 2017
    Hallo Jasper en Femke.
    Wat hebben jullie een fantastische reis gemaakt en wat leuk om deze ook te kunnen volgen. En ja, dan Aalsmeer, het zal wel wennen en ik weet zeker dat jullie ouders en familie heel blij zijn dat ze jullie weer veilig in de armen kunnen sluiten. Ga genieten van jullie eigen stulpje en groetjes, Ruby Kleijn.
  4. Emma van Zwieten:
    2 mei 2017
    Wat een mooi verslag weer en wat een ervaring nu weer het gewone leven in is ook weer leuk
    Welkom thuis
  5. Jet:
    3 mei 2017
    Jongens, jongens, wat hebben jullie er een fantastische reis opzitten.
    Jullie zijn nog zo jong, en om dan al zoveel van de wereld gezien te mogen hebben is iets om jaloers op te zijn. En wat een goede relatietest, jullie gaan het wel redden samen!
    Ik zal jullie blog gaan missen, de verslagen waren een feest om te lezen.
    Tot gauw ziens!
    Jet
  6. Wen Voooges:
    9 mei 2017
    Fem en Jap, wat een belevenissen die jullie samen goed hebben doorstaan. Heel interessant om iedere keer de reisverhalen te mogen mee beleven. Ik heb er echt van genoten.
    En nu weer afkicken van het vrije leven in het georganiseerde Nederland met regeltjes etc. WELKOM THUIS in Aalsmeer.
  7. Ansje Weima:
    13 mei 2017
    Eindelijk jullie laatste blog gelezen! Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt en veel levenservaring opgedaan .... ik zag Jasper al in De Bok maar voor allebei welkom thuis! Ik hoop dat jullie de draad weer op kunnen pakken en wat van die ervaringen positief kunnen gebruiken voor jullie toekomst. Ansje