Sri Lanka

17 februari 2017 - Kuala Lumpur, Maleisië

Sri Lanka, voorheen Ceylon genoemd, het eiland van de thee. Maar niet alleen thee, het heeft zoveel meer te bieden. Voor ons stond Sri Lanka helemaal in het teken van reizen met onze moeders!

Aangekomen aan het einde van de middag op 25 januari, na een vlucht van 45 minuten vanaf het zuiden in India, bracht een tuktuk ons naar het guesthouse. Een primitief kamertje vol muggen en een klein bedje stond op ons te wachten in een gezinswoning. Niet wetende dat het huis in the middle of nowhere stond. Geen restaurants en geen pinautomaat. Voor het eerst in vier maanden zaten we zonder geld. Vermoeid liepen we over donkere wegen zonder straatverlichting. Opzoek naar een pinautomaat en wat eten. We kwamen bij een lokale afhaal toko terecht waar we allebei een bord met rijst en curry hebben op laten scheppen voor €0,80. Helaas werd het eten zonder lepel meegegeven. Het scoren van een lepel werd onze volgende missie. Een vriendelijke man sprak ons aan en bracht ons twee plastic lepels. Ook bood hij aan om ons een lift te geven naar het dichtstbijzijnde pinautomaat. Top! Onze eerste kennismaking met de lokale bevolking, super behulpzaam. Het is ongelooflijk en bijna onrealistisch, de mensen zijn hier zo vriendelijk.

De volgende ochtend hebben we onze spullen bij elkaar geraapt en zijn we met een tuktuk naar Negombo vertrokken. De geboekte familiekamer hadden wij alvast gezellig gemaakt want.. vandaag stond in het teken van de moeders ophalen!

Mamsies!

Na een vlucht van 16uur kwamen ze aangerend met hun backpacks. Woehoe de moeders zijn nu ook in Sri Lanka! Laat het beginnen! Het was een emotioneel ontvangst. En bizar maar waar; weer een vriendelijke man bood ons een lift aan toen we met alle bagage langs de kant van de weg stonden. We werden voor de deur afgezet. Fantastisch. Daarna zijn we heerlijk uiteten geweest en kwamen nieuwe tshirts, hempjes, crèmes, snoep en stroopwafels uit de tassen gerold. Na 3,5e maand in drie dezelfde tshirts lopen was dit echt het beste cadeau. En een zak snoep van de kruidvat was de kers op de taart.

Negombo ligt negen kilometer van het vliegveld af en is naar onze mening een betere plek om je reis te beginnen dan in Colombo. Colombo is de chaotische hoofdstad wat voor ons twee dagen later op het programma stond. Eerst even wennen aan het tijds- en cultuurverschil. Na veel bijkletsen en rommelen hebben we een vismarkt bezocht waar we zagen hoe de vis uit zee werd gehaald en werd klaar gemaakt om verkocht te worden.

Vismarkt Negombo

Vismarkt Negombo

Lichtelijk geaard en vol adrenaline om Sri Lanka te gaan verkennen kozen we er voor om de hoofdstad Colombo niet over te slaan. Veel mensen geven het advies om Colombo te vermijden door de invloeden van India. Nou daar waren wij wel benieuwd naar. Met één voet in de bus en eentje al op straat kwam de chaos op ons af. Alle kraampjes langs de kant van de weg in combinatie met muziek en schreeuwende verkopers, hallo Colombo! Wij hadden een hotel iets buiten de drukte waar we een goed lokaal eettentje hadden ontdekt. Kottu is een Sri Lankaans gerecht wat we hier voor de eerste keer gingen proberen. Het is een gerecht met roti als hoofdingrediënt. Het is een hele belevenis als je ziet hoe dit klaar wordt gemaakt. De chef hakt de roti klein in snelle bewegingen met een mes. Hak tak, hak tak. Een lekkere pittige kottu volgde, want 'little spicy' is natuurlijk gewoon heel spicy.

Treinreis van Colombo naar Kandy

'S ochtends vroeg stapte we op de trein naar Kandy. Met de trein reizen door Sri Lanka is een absoluut hoogtepunt. De trein rijdt rustig en met veel herrie over het spoor. Prachtig landschap en het lokale leven ging aan ons voorbij. De ramen kun je wagenwijd open doen en de deur staat gewoon open. Daar ga je natuurlijk uithangen!

Treinreis van Colombo naar Kandy

In Kandy hadden we een appartement in de bergen, afgelegen van de drukte. We haalde curry's bij een tentje om de hoek en aten dit lekker aan tafel na een dag rond slenteren in het culturele Kandy. Super fijn voor ons om even lekker met de moeders in een huis te hangen. Dat voelt toch echt als thuis? Alleen lopen hier apen rond het huis en in Aalsmeer niet. 'S ochtends zat er een dikke aap met zijn rug naar ons toe op het balkon. Haha.

Na twee dagen Kandy stapte we weer op. De treinreis van Kandy naar Ella is één van de mooiste treinreizen in de wereld.

Dat belooft wat denk je dan. Het was ook echt een hele mooie treinreis. Die dag daarvoor waren we naar het station gelopen om alvast een kaartje te regelen, maar helaas was deze rit al uitverkocht. Hierdoor reden we 'tweede klas ongereserveerd'. Toen de trein aan kwam rijden was het rennen, rennen, rennen. Het was gelukt om met zijn vieren op drie stoelen te zitten. De rit duurde zeven uur, maar het verveelde niet. Prachtige natuur ging aan ons voorbij met weilanden vol theeplantages. En zo af en toe zag je de theeplukkers er tussen staan, oude vrouwtjes met bepakte zakken op hun rug.

Theeplukkers

De theeplukkers

Theeplantages

Theeplantages

Treinreis door de theeplantages

Een van de mooiste treinreizen in de wereld.

Even een sensatie momentje. De trein werd abrupt stil gezet omdat er een rotsblok naar beneden was gerold tegen de trein aan. We moesten de coupé verlaten. Rechts waren de rotsen en links was een diep ravijn, we zaten ter hoogte van de wolken op dat moment. Na wat onzekerheden hebben een aantal mannen de rots voor een deel kapot kunnen hakken waardoor de trein los kwam te staan en we weer verder konden rijden. Fjuuw. Met bezwete lichamen reden we weer verder en kwamen we aan in Ella.

Gevallen rotsblok

Gevallen rotsblok.

Het charmante en kleinschalige dorpje in het binnenland: Ella!

In Ella sliepen we drie nachten bij een gezin thuis. Dit lieve gezin had een super grote tuin vol met groente en fruit voor het huis. De tuin was één puinhoop, maar we liepen er doorheen te struinen en we vonden genoeg: koffiebonen, pepers, mango's, bananen, mandarijnen, curry bladeren, tomaten, jack fruits en allerlei planten met de lekkerste geuren. En dat alles in hun achtertuin, hoe gaaf is dat? Ze lopen de achtertuin in en maken eten. Vers, puur en gezond. Jack fruit is één van de grootste vruchten die aan de boom groeit, het heeft een aparte smaak en blijkt heel gezond te zijn.

San proeft de jackfruit

San proeft de jackfruit.

Coconut roti & rijst, honing en kokos rol

Naast de verse groente en fruit kregen we een lokaal ontbijtje: coconut roti en van rijstbloem gemaakte rollen gevuld met kokos en honing.

Wandelschoenen aan en door, want vandaag wilde we de Nine Arches Bridge zien! Deze brug is gebouwd door de Engelsen in de koloniale periode en is volledig gebouwd met stenen, bakstenen en cement dus zonder een enkel stukje staal. Echt heel mooi. Het was een spektakel toen de trein onder de tunnel vandaan kwam. De wandeling er naar toe was al heel mooi. Langs alle theeplantages met bergen op de achtergrond, heel bijzonder.

Nine Arches Bridge

Nine Arches Bridge.

De volgende dag hebben we Little Adam's Peak beklommen van 1141 meter hoog. De temperatuur in Ella is wat aangenamer, omdat het wat hoger ligt. Alsnog kwamen er wel wat zweetdruppels kijken, maar wauw wat een uitzicht.

Ella

Uitzicht vanaf Little Adam's Peak.

Een bezoek aan een theefabriek kon niet missen natuurlijk. Ja, we drinken het altijd wel lekker, maar hoe wordt het gemaakt? En de echte verse en beste thee komt uit Sri Lanka (Ceylon!)

Het mooie en bijzondere van Sri Lanka vinden wij dat alles met kruiden wordt opgelost. Op elke hoek van de straat kun je samahan thee kopen, een zakje vol kruiden wat de lokale bevolking preventief drinkt. Ook heb je zoal de eeuwenoude Ayurveda behandeling. Dit is een massage bestaande uit kruiden en oliën. De moeders genoten hiervan na een dag lopen door de natuur en als verassing mochten wij de volgende dag genieten van een twee uur durende behandeling. Een hele unieke ervaring om mee te maken hoe de kleine vrouwtjes uit Sri Lanka je behandelen met zoveel kruiden. Ook ons haar werd ingevet met olie wat er vervolgens niet uit te wassen was. Haha we liepen drie dagen met vet haar.

Na weer herboren te zijn wilde we de olifanten zien. Sri Lanka telt meer dan 6000 olifanten. De rit er naar toe was al één belevenis met apen langs de kant van de weg, een waterval en een olifant bij een meer. Toen moest de safari nog beginnen. In een grote jeep scheurde we naar Uda Walawa National Park. Dit is een beschermd natuurpark. Met dieren moet je altijd geluk hebben en zoals we in Nepal opzoek gingen naar neushoorns en ze niet zagen, hebben we hier super veel olifanten gezien. Grote kuddes olifanten die dichtbij de jeep kwamen staan. Wat zijn het toch mooie beesten. Zo groot en mooi. We hebben ze van dichtbij heel goed kunnen zien. De haren op hun lichaam en hoe ze met hun poot sorteren wat ze willen eten, heel bijzonder. Ook hebben we een baby olifantje gespot van drie weken oud, een krokodil en heel veel mooie vogels.

Olifanten kwamen onze richting op

Uitgewaaid en voldaan stond er een heerlijke Sri Lankaanse maaltijd voor ons klaar bij de bungalow. We hadden een heerlijk huisje maar bleven hier maar één dag. Puur voor de olifanten en die missie was meer dan geslaagd! De volgende ochtend zijn we op de lokale bus gestapt naar Tangalle. Tangalle ligt aan de kust. Met één keer overstappen en een onwijs leuke ervaring tussen de locals, kwamen we aan in ons nieuwe guesthouse. Weer bij mensen thuis op de bovenverdieping. De lokale bevolking is zo aardig dat het echt overal leuk is. Tangalle heeft een prachtig strand waar we lekker hebben liggen bakken met een kokosnoot. 'S ochtends ontbeten we bij de mensen aan hun keukentafel, dat blijft grappig en een leuke ervaring. Hierna volgde het plaatsje Mirissa wat ook weer een hele leuke ervaring was bij lokale mensen met een tuin vol fruitsoorten.

Na wat strand dagen pakte we de spullen weer bij elkaar en vertrokken we naar een minder toeristisch dorpje. Habaraduwa. Wij kwamen hier bij toeval, omdat we een leuk appartement voorbij zagen komen. Een appartement ingericht door een vrouw uit Nieuw-Zeeland. Wauw dat was een fijn ontvangst. We zaten midden in het lokale leven. We raakte in gesprek met de buren. Een familie, zeven personen, die met elkaar wonen en allemaal voor grootmoeder zorgen. Zo hartelijk en open. Met gebrekkig Engels hebben we een tijdje op de bank gezeten en over hun manier van leven geleerd.

Dit is toch fantastisch? Wat zijn wij Nederlanders dan lang!

Groot en klein

Totaal anders dan het hindoeïsme in India, heb je in Sri Lanka vooral het boeddhisme. Het mooie wat wij hebben gemerkt aan het boeddhisme: leven en laten leven. Mensen accepteren elkaar. Het boeddhisme is geen godsdienst, maar een levenswijze. Er zijn geen goden, wel monks. Monks leven structureel volgens de kern van de waarheden van boeddha. Zij mogen niet getrouwd zijn, hun hoofd is kaalgeschoren en ze dragen een oranje gewaad. Net zoals boeddha.

Monk bij boeddha

Een jonge jongen die volgens de waarheden van Boeddha leeft (een monk).

150 meter van ons appartement stond een school voor monks. We spraken met de Engelse leraar die ons later een rondleiding gaf. Deze jongens gaan helemaal voor het geloof en wonen hier ook voor een aantal jaren. Het is niet leeftijdgebonden. Dit zijn nog jonge monks, er zijn ook oudere. Iedereen heeft respect voor de monks hebben we gemerkt. Laatst toen we in de bus zaten zagen we hoe mensen plaats maken voor monks. Bijzonder.

Ronleiding in het leven van de monks

Een rondleiding in het leven van de monks. (We mochten de monks absoluut niet aanraken op de foto).

In Habaraduwa kwam er onverwachts wat nieuws op ons pad. Tijdens het varen in een bootje over het Koggale meer kwamen we bij een kaneeleiland terecht.

Kaneel eiland

Op dit kaneeleiland was een oudere man aanwezig die de hele dag door kaneel maakt. We liepen langs kaneelbomen het eiland op en werden laaiend enthousiast. De geur was zo herkenbaar en vertrouwd en dat in de natuur. Hoe wordt kaneel eigenlijk gemaakt?

Kaneel wordt gemaakt van de schors van een kaneelboom. Met een kopere stang verwarmde de oudere man de tak en schraapte er kaneelstaafjes af. Deze staafjes legt hij een week te drogen. Deze zijn te gebruiken voor gerechten. Wij komen ze vaak tegen in curry gerechten.

Reepjes kaneel worden afgeschraapt

De rest wordt vermalen tot poeder. Hier zie je hoe hij met een houten stok de poeder fijn stampt.

Kaneel wordt vermalen

Vervolgens haalt hij het door een zeef en tada: kaneel thee!

Kaneelthee

Er volgde nog heerlijke dagen aan het strand en we investeerde tijd in het samenzijn. Het was een bijzondere reis door Sri Lanka. Het is een klein land (NL en België samen). Hierdoor is het heel toegankelijk om doorheen te reizen. De afstanden zijn niet lang. De bevolking is zo behulpzaam en vriendelijk en daarnaast is reizen met de trein of bus vaak minder dan €1,-!

Het was voor ons bijzonder om dit met onze moeders te delen. Ze gingen heel goed in ons reistempo mee, ja dat compliment mogen we ze echt wel geven! Het gaat allemaal makkelijker als je er al een tijd in zit. We zijn trots op ze en het is een stuk stiller nu zonder hun.

Wij zijn afgelopen maandagavond aangekomen in Maleisië. We brengen nu een aantal dagen door in de gigantische en bruisende stad Kuala Lumpur en straks trekken we verder Maleisië in.

Lieve mama's bedankt dat jullie ons kwamen opzoeken, het was geweldig!

Ons dagelijkse vervoer: de tuktuk!

Heel veel liefs. X

1. Nel van Laar:
    17 februari 2017
    Mooi geschreven en zo bijzonder dat jullie moeders hebben mee mogen genieten van jullie geweldige reis! Veel plezier nog!
  2. Oma en Opa Mieremet:
    17 februari 2017
    dank jullie wel voor dit weer geweldige verhaal en mooie foto's.
    heel leuk met jullie moeders erbij.
    ook dank voor de mooie appie's en foto's.
    wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen in maleisie. XXXXX
  3. Martha:
    17 februari 2017
    prachtig, zo mooi geschreven, glimlachend reis ik met jullie mee, echt genieten
    ook al verhalen van San gehoord, heel bijzonder wat jullie met elkaar ervaren hebben
    Veel nieuwe reiservaringen in Maleisië, liefs Martha
  4. Francisca Zaal:
    17 februari 2017
    Grandioos , leuk om te lezen , jullie maken mij enthousiast, ook door Sandra haar verhalen zijn wij zeker van plan om Sri lanka te gaan bezoeken, fijne reis verder
  5. Hanny:
    18 februari 2017
    Geweldig verhaal zo mooi geschreven. Zou zo mee willen reizen. Nu nog een mooie tijd met de volgende trip.
  6. Chris en Marianne:
    18 februari 2017
    Geweldig die verhalen en fijn dat je jullie moeders en van genoten hebben op naar het volgende reis verslag we genieten er van net als jullie nog heel veel reis plezier
  7. Ruby Kleijn:
    23 februari 2017
    Beste Jasper en Femke.
    Wat een belevenis! Ten eerste om zo'n reis te ondernemen maar ook nog om dit gedeeltelijk met de Mamsies te doen en dat ze het fantastisch hebben gevonden bewijst het enthousiasme van Sandra.
    Ik wens jullie nog een fijne reis en lekker genieten.
    Hartelijke groeten.
  8. Oma:
    1 maart 2017
    Geweldige wat een prachtige verslagen en fotos nog vele plezier samen xxx
  9. Jet:
    2 maart 2017
    Lieve nicht, van harte gefeliciteerd met je verjaardag!
    Maak er samen met Jasper een mooie dag van, in Maleisie.
    Heb weer genoten van jullie verhalen!