Indonesië, Thailand en Hong Kong

6 april 2017 - Chicago, Illinois, Verenigde Staten

Klaar voor een lugubur verhaal?

Na Sumatra zijn we naar het eiland Sulawesi gevlogen. Sulawesi is een eiland in Indonesië wat nog niet zo populair is. Wij hebben Sulawesi bezocht om een traditionele begrafenis mee te maken. Uiteindelijk hebben we over de reis twee dagen gedaan. Een boottocht, lange busrit, twee vluchten met één overstap en nog een nachtbus bracht ons naar Tana Toraja.

Traditionele huisjes met puntdaken, gedode buffelkoppen bij de voordeur en lange wegen met veel bochten tussen een groen landschap: Tana Toraja! In Tana Toraja zijn veel Toraja stammen met hun eigen traditionele rituelen. Op de dag van aankomst zijn we meteen op pad gegaan met een gids en hebben we deelgenomen aan een bijzondere, unieke en enge begrafenis.

We gingen op pad met de gids en een stel uit Canada. We werden vervoerd door een bemo busje. Dit is een klein wagentje die je voor (een poep en een scheet) weinig geld naar je bestemming brengt. Allereerst haalden we een slof sigaretten om als offer te geven aan de familie. Een vreemd cadeau voor een befrafenis, maar dat is gebruikelijk hier. Op onze weg naar de begrafenis zagen we vele buffels in het gras vast gebonden staan. In de wetenschap dat die straks op een gruwelijke manier worden geslacht.. Want hier geloven ze dat de buffel de entree naar de hemel is. Pas op het moment dat een buffel geslacht is, is de persoon echt overleden. Varkens leiden buffels de weg naar de hemel en worden daarom ook geslacht. Buffels zijn veel geld waard en vooral de speciale, zoals de albino. De familie moet geld sparen om zoveel mogelijk buffels te kunnen kopen. Hier sparen ze hun hele leven lang voor en soms duurt het alsnog jaren voordat een overledene daadwerkelijk wordt begraven. Al die tijd wordt de overledene thuis bewaard. Dit kan soms zelf maanden tot jaren duren.

€20.000!

Dit is de meest belangrijke buffel en heeft omgerekend 22.000 euro gekost!

Ceremonie

Er werd van ons verwacht dat we mee zouden eten met de familie voor de ceremonie zou beginnen. Het was het meest onhygiënische en de meest vieze maaltijd die we ooit hebben geproefd, maar uit respect aten we een beetje. Oké, we deden alsof. Het was lastig weg te kauwen. Na de maaltijd begon de ceremonie. Hier op de foto zie je hoe er werd gezongen en gedanst.

Één van de meest bijzondere dingen die wij hebben meegemaakt op een begrafenis, is het schudden met de kist terwijl er gezongen en geschreeuwd wordt. Zo maken ze de overledene wakker. Deze mevrouw was al zeven maanden geleden overleden. Wat ons het meest opviel is dat niemand somber is. Iedereen is blij, de overledene kan eindelijk de trap naar de hemel gaan bewandelen.

Traditionele Toraja Begrafenis

De kist werd door elkaar geschud om de overledene wakker te maken.

Muziek maken mbv hout

Er werd muziek gemaakt door middel van hout.

Slachtkamp

De eerste buffel was inmiddels geslacht en werd grondig ontleed. Ingewanden, spieren en vlees werden zorgvuldig gesorteerd. Het vlees wordt onder de familie verdeeld en de kop wordt op de voorkant van het huis gevestigd. Er werden tijdens deze ceremonie 24(!!) buffels geslacht.

We keken onze ogen uit terwijl we gekrijs hoorde van varkentjes die op een afschuwelijke manier bij hun snuit en staart werden gegrepen. Voor onze neus werden ze neergestoken. Het was één groot bloedbad. Bah.

Varken wordt geslacht

Sorry voor het nare beeld. Zo lagen de varkens verspreid vastgebonden over het terrein.

Na een uur stapte we op, we konden het niet langer meer aan zien. Met handen voor onze ogen en een brok in onze keel liepen we weg.

We vroegen onszelf af of we hier blij mee waren dat we dit hebben gezien. Uiteraard met de ceremonie een hele ervaring, maar het was met momenten te luguber voor woorden. Alsof we midden in een horrorfilm zaten. Vlees eten gaat nu heel anders als voorheen. We respecteren de cultuur en het was bijzonder dat wij hierbij aanwezig mochten zijn.

Traditionele begrafenis

Traditionele huisjes in Tana Toraja

De traditionele toraja huizen. Deze worden generatie op generatie doorgegeven.

Na drie dagen stappen we op, want we vinden het maar een griezelige plek. Op straat rijden er scooters voorbij met gebonden varkens achterop. Tijd voor wat zon en gezelligheid! Even geen gekke culturele uitstapjes meer.

Op Lombok genieten we van de mooie witte zand stranden en verblijven en genieten we twee nachten bij Henk en Carolien. We waren te gast bij dit Nederlandse stel die op Lombok wonen. Heerlijk om verwend te worden met wijn, bier en kaas met mosterd(!). Hierna vervolgden we onze reis naar de Gili eilanden. Gili betekent klein. Drie kleine eilanden naast elkaar. Op deze eilanden is het vervoersmiddel alleen paard en wagen en er zijn fietsen te huur. Super leuk! Het zijn echt bountyeilanden met parel wit zand en helder turkoois water. We hebben een dag gesnorkeld. Prachtige gekleurde vissen, koraal en drie schildpadden hebben we gezien.

Snorkelen

Schildpad!

Na de Gili's rijden we één dagje rond op Bali waar we opzoek gaan naar Ketut. Heb je de film eat, pray & love gezien? Hier komt de tandloze en helende Ketut in voor. Helaas is hij zeven maanden geleden overleden. Zijn zoon is nu de nieuwe 'medicijnman' van Bali.

Bangkok, Thailand

Bangkok

We ruilen de nasi goreng in voor pad thai in Thailand. Wat hebben we trouwens al super veel verschillend eten geproefd. Gedacht dat de Indiase keuken de beste was, maar dan kom je in Indonesië met de smaakvolle rijst en groenten. En vervolgens vinden we niks lekkerder dan pad thai met een loempia op de straat in Thailand.

We verblijven negen dagen in Bangkok. We hadden besloten om niet naar het noorden van Thailand te gaan, omdat we geen zin hadden om (weer) lange nachtritten te maken. We hebben er inmiddels zoveel gehad. Tevens is Bangkok de aangewezen plek om te relaxen, cultuur te snuiven en te genieten. 'S avonds op Koah San Road een voetmassage door Thaise vrouwtjes terwijl je het uitgaansleven bekijkt in deze drukke straat. Overdag was het super warm. Elke dag een middagdutje en dan weer op het openbaar vervoer stappen voor een leuke avondmarkt. Slenteren langs kraampjes en leuke souvenirs kopen. Heerlijk deze dagen.

Na drie uurtjes vliegen met AirAsia kwamen we aan in:

HONG KONG!

Hong Kong

Hong Kong

De taal niet begrijpen, dat is wat we wilde ervaren. Het niet kunnen verstaan en lezen. Nou dan zit je in China op 't juiste adres. Die taal.. Ongelooflijk!

Wat een gigantische, bruisende en dicht bevolkte stad. Ontelbaar veel mensen. Wij vinden Hong Kong echt het einde!

Tijdens onze reis zijn we al veel reizigers tegen gekomen die op straat geld verdienen. De één met muziek maken, de ander met armbandjes verkopen. Wij wilde ook iets doen en op een avond in Hong Kong kwamen we op het idee. We kunnen onze mooiste reisfoto's printen en daarmee op straat gaan zitten!

De volgende ochtend hebben we meteen onze 50 mooiste reisfoto's geselecteerd en af laten drukken. Deze hebben we tentoon gesteld op straat met een korte uitleg ernaast in het Engels en Chinees. Mensen mogen een foto pakken die ze willen en ook wat doneren als zij dit het waard vinden. Sommige mensen vinden ons idee alleen leuk en gooien geld neer zonder een foto te pakken en andere staan lang te zoeken naar de juiste foto.

Wat een onwijs leuke manier om zo actief bezig te zijn. Het ene gesprek na het andere volgt over reizen. We hebben dit twee dagen in Hong Kong gedaan. De tweede dag zijn we op een centraal station gaan staan, de plek waar de ferry vertrekt naar Hong Kong Island. Naast ons stond een jongen voetbal trucs te doen, verder op een vrouw die portretten maakte en nog een backpacker die zich had verkleed, zodat toeristen met hem op de foto kunnen. Zoals ze ook op de Dam in Amsterdam staan. Wat een leuke sfeer hangt er op zo'n straat. Het straatleven. Een zwerver die tien keer langs loopt met al zijn hebben en houden op zijn rug en geniet van alles wat die ziet. Mensen gunnen elkaar zoveel en dat was mooi om te ervaren. Wij kijken nu heel anders naar straatverkopers. Geef een beetje aandacht aan wat zij doen. Het is bijna altijd vermaak voor de toerist en dat is zo leuk. Het uitstallen van ons kraampje is legaal, omdat we niet verkopen. We vinden het leuk om onze reisfoto's te delen met de rest van de wereld.

Onze 50 mooiste reisfoto's tentoon gesteld op de straat van Hong Kong

Van Aziatisch eten naar mega grote hamburgers in THE UNITED STATES OF AMERICA!

We zijn nu in de wereldstad Chicago met een enorm tijd- en temperatuur verschil. Hier waren we niet op voorbereid, 10 graden!

Wat een wereld van verschil! De brede wegen, grote auto's, het Amerikaanse accent, de sirenes die je hoort zoals in films, hoge gebouwen en fastfood overal! Alles is XXL.

We sluiten deze fantastische reis af met één maand reizen in een camper door Amerika. We gaan een mooie route rijden van Chicago naar San Francisco met onder andere bezoek aan New Mexico, LA, Las Vegas, Utah, Grand Canyon, Death Valley, Zion National Park en Alcatraz en nog veel meer wat Amerika te bieden heeft!

Chicago

Meer over onze route in ons volgende blog.

Bedankt voor jullie interesse!

Liefs Fem en Jap X

1. Chris en Marianne:
    6 april 2017
    Was weer een top verslag en wat een belevenissen te gek zeg hoop dat jullie het ook zo leuk hebben in de VS ik heb die reis zelf ook gemaakt veel plezier en groetjes
  2. Marion:
    6 april 2017
    Ga meteen Eat,Pray,Love weer eens kijken!! ( voor de 10e keer) Arme Ketut.
    Have fun in the US of A!!
  3. Carina:
    6 april 2017
    Leuk om weer wat te lezen van jullie.
    Wij waren ook bijna naar San Francisco volgende maand, maar het is Italië geworden. Veel plezier en tot het volgende reisverslag.
  4. Gerard:
    6 april 2017
    Heel weer wat beleefd he Femke en Jasper. Shit bijna op het einde. Genieten jullie de laatste weekjes mar in Amerika. Groetjes van Elise en mij.
  5. Margreeth:
    7 april 2017
    Wow lieverds wat een verschillende werelden! En ervaringen. Wat luguber, zou er niet van kunnen slapen! En daar ook nog eten! Dat jillie niet ziek geworden zijn! Nu jullie laatste avontuur. Lijkt me ook weer mooi! Veel plezier!!
  6. Emma van Zwieten:
    7 april 2017
    Wat een prachtig verhaal weer geniet van jullie laatste maand
  7. Oma coby:
    7 april 2017
    Wooden schieten te wat jullie meemaken en no nog America dat is wat luxer en met een camper dat hebben jullie wel verdiend . Maar ok dit is weer spanning voor een nieuw verhaal Veen liefs van oma.
  8. Carolina:
    12 april 2017
    He lieve luitjes.
    Eindelijk even tijd om te reageren.
    Wat heerlijk om jullie verhalen te lezen.
    Wat zouden we graag samen met jullie een nachtje in de camper doormaken.
    Nog even genieten en dan weer terug naar de werkelijkheid!
    xxx
  9. Martha:
    12 april 2017
    wat een verslag ! wat een ervaring, zo'n begrafenis, eigenlijk voor ons onbergrijpelijk
    Goed dat jullie deze indrukwekkende reis afsluiten met een maand Amerika, weer een totaal andere wereld ! ENJOY XX
  10. Jet:
    14 april 2017
    Lieve Fem en Jasper,

Terug in de westerse wereld!
    Wat een overgang, maar een hartstikke mooie afsluiting van jullie reis.
    Rij voorzichtig en nog heel veel plezier!
    Veel liefs