Maleisië en Sumatra

8 maart 2017 - Tana Toraja Regency, Indonesië

Selamat Datang lezers! Daar zijn we weer. Wij hebben ons 10 dagen vermaakt in Maleisië en zijn nu ons culturele lijstje in Indonesië aan het afvinken.

We hadden een nachtvlucht van Colombo (Sri Lanka) naar Kuala Lumpur (Maleisië). Om 06:30 kwamen we aan op het vliegveld in Kuala Lumpur. 'S ochtends vroeg uitvinden hoe het openbaar vervoer werkt is wel eens lastiger geweest. We vonden een airco bus waarna we 40 minuten later midden in het centrum stonden. Top geregeld! Aangekomen zijn we op verkenning gegaan in de bruisende en gigantische stad KUALA LUMPUR.

Kuala Lumpur

Onze eerste indruk? Een wereldstad, metropool en foodparadise! De hele stad staat vol met streetfood, restaurants en ontelbaar veel multinationals. McDonalds, KFC, Burgerking en Subway worden afgewisseld met Rolex, Armani en de oude vertrouwde H&M. Vooral de KFC is op elke hoek te vinden. Gigantische winkelcentra met onbetaalbare winkels, meerdere bioscopen en zelfs een binnen pretpark. Op straat is het overal versiert met typische rode chinese lampionnetjes wat voor geluk, rijkdom en voorspoed staat.

Wij vonden Kuala Lumpur een hele leuke stad waar we vier dagen hebben rondgestruind. Zoal in China Town, Little India, de grote winkelcentra, de gezellige straten en jaja ook wij hebben gegeten bij de McDonalds. Dat was heel lang geleden! We vonden het heerlijk om na al die weken even geen armoede te zien en rond te struinen in een winkelcentrum met airco en roltrappen.

Petrones Twin Towers

De Petronas Twin Towers. In 1998 was dit het hoogste gebouw ter wereld met een hoogte van 452 meter.

We vervolgde onze reis van Kuala Lumpur naar Penang, een eiland van Maleisië. Met een vlucht van 50 minuten voor maar 16,- euro bij AirAsia! We verbleven in de hoofdstad George Town wat een absolute must is om te zien. George Town staat vol met streetart wat er voor zorgt dat het een gezellige stad is. Ook hier staan de straten vol met eettentjes en hebben we een hele andere keuken leren kennen. Veel Chinese, Thaise en Indiase invloeden. De Maleisische keuken is eigenlijk net als de bevolking zelf, een echte mix van verschillende achtergronden. Even wennen, maar heel lekker!

Hokkien char noodles

In George Town hebben we niet alleen al het heerlijke eten geproefd. We zijn ook op stap geweest. In Maleisië is ruim 60% islamitisch. We hebben vele tempels gezien aan de andere kant van Azië. In George Town hebben we ėėn van de vele moskeeën bezocht. We kregen een rondleiding van een islamitisch meisje waarna we allebei gesluierd door de moskee rondliepen. Een totaal ander geloof met andere normen & waarden, ideeën en uitgangspunten. Interessant om eens van de andere kant informatie te krijgen.

Met pen, papier en internet kwamen de verdere wensen op tafel rollen. Wat willen we nog zien en hoe houden we onze reis divers? Maleisië heeft nog theeplantages om te bezoeken, eilanden met uitgestrekte witte stranden en nog een paar steden. Theeplantages hebben we in Sri Lanka veel gezien en in het zuiden India hebben we twee weken rond het strand geleefd. Dan heeft Maleisië, hoe mooi het ook is, ons niet veel nieuws te bieden. Zullen we doorgaan? Ja! Na wat rond struinen op internet kwam Sumatra naar voren. Allereerst wilde we naar Borneo. Samen met Sumatra is dit nog de enige plek om orang oetans in het wild te zien. We hebben voor Sumatra gekozen, omdat dit naast de jungle ook vulkanen, de mooiste snorkelplekken en veel cultuur te bieden heeft. De volgende dag zijn we vertrokken.

Om 23:00 kwamen we aan in Sumatra. Bij de meeste landen moet je laten zien dat je het land weer verlaat met een uitreisticket. Bij alle voorafgaande landen hebben ze hier nooit naar gevraagd, dus voor Indonesië hadden we dit ook niet. Er werd ons gevraagd om mee te komen. We zaten in een kamertje waar een poster hing; 'traveling without a legal document is illegal and can lead to the death penalty'.. Okė. Relaxed om te lezen na een paar uur reizen en zonder uitreisticket. Gelukkig waren ze vriendelijk en kregen we na een hele ondervraging ons visum. Uiteindelijk kwamen we om 01:30 aan in ons hotel, nadat we met de bus werden gedropt op een parkeerplaats. De ratten rende voor onze voeten langs in de hoofdstad Medan. We plofte op ons bed neer en de volgende ochtend zijn we meteen op het openbaar vervoer gestapt naar Bukit Lawang.

Volgepropt busje

Na een rit van vier uur in dit overvolle busje (25 man) en met onze bagage op het dak gebonden kwamen we aan in Bukit Lawang.

Bukit Lawang behoort echt tot de hoogtepunten van onze reis! Midden in de jungle van Noord-Sumatra ligt Bukit Lawang. De omliggende jungle is één van de nog maar twee leefgebieden waar de orang oetan leeft. Er leven hier ongeveer 7000 orang oetans, maar worden met uitsterven bedreigd. Wat zou het verschrikkelijk zijn als de orang oetan uitsterft. Ze zijn zo prachtig.

We hebben een twee daagse jungle trekking gedaan waarbij we op de eerste dag negen uur door het oerwoud gelopen hebben. Na een halfuur lopen kwamen we de eerste al tegen!

De eerste orang oetan die we zagen!

Sommige orang oetans komen vanuit een revalidatiecentrum waarna ze weer vrijgelaten zijn in de natuur. Hierdoor zijn sommige erg tam en komen heel dichtbij. Er zitten ook schuwe tussen waar je voor uit moet kijken. 'Mina' is een hele bekende in heel Sumatra. Dit is een agressieve orang oetan die bijna elke dag wel een paar keer iemand aanvalt. Zo heeft zij vorig jaar een Nederlands meisje de afgrond ingeduwd. Gelukkig zijn wij haar niet tegen gekomen. In totaal hebben we rond de twintig orang oetans gezien. Moeders met hun baby's of grote dikke mannen alleen. Wat een fantastische beesten. Een ervaring om nooit meer te vergeten. Hoe ze van de ene tak naar de andere tak slingeren, hoe ze kijken, hoe ze eten, echt om uren naar te kijken.

Na al een paar uur door de modderige jungle te hebben gelopen, kwamen we bij drie orang oetans die midden op het pad zaten. We passeerde en de orang oetan greep Jap zijn hand vast. Ze hield het een paar minuten vast, snuffelde en streelde. Daarna liet ze rustig los en ging ze de boom weer in met haar baby.

Orang oetan pakt Jap zijn hand

Ongelooflijk he? Vaak door een stuk fruit te geven krijg je je hand weer terug. Het wordt gevaarlijk op het moment dat de orang oetan zich bedreigd voelt of wanneer je geen fruit meer hebt. Afstand bewaren is belangrijk. Het blijven wilde beesten die gemiddeld 30/40 kilo wegen, maar twee keer sterker zijn dan wij.

Echt laaiend enthousiast en blij hadden we een fantastische dag in deze gruwelijke jungle. Bij aankomst, na negen uur klimmen en klauteren, hebben we ons in de rivier gewassen en kregen we lekker een bord nasi goreng van onze gids. En als kers op de taart hing er nog één orang oetan boven ons hutje waar we sliepen.

Orang oetan boven ons hutje

Geweldig!

Lijkt toch net een mens?

Het DNA van een orang oetan komt voor 97% overeen met een mens!

De volgende dag hebben we onder een waterval gezwommen en zijn we terug wezen raften. Wat een mooie trip was dit!

Waterval Bukit Lawang

Thomas's Leaf Monkey

Thomas's Leaf Monkey. Deze leeft alleen nog in Sumatra in het wild.

Na nog wat dagen rond gelopen te hebben in Bukit Lawang vervolgde we onze trip naar Samosir island. Dit eiland ligt in Toba Lake wat een groot kratermeer is. Dit is het grootste kratermeer ter wereld (groter dan Singapore!) Het is ontstaan na een reusachtige vulkaanuitbarsting. Wij verbleven in het toeristische plaatsje Tuk Tuk waar we in een lekker resort sliepen. We hebben een scooter gehuurd om Samosir te verkennen. We zijn naar de heetwaterbronnen gereden en hebben veel van 't lokale leven gezien. 'S avonds genoten van het Bintang bier, een gitaar en de stembanden aan het werk gezet met leuke liedjes.

Het eerste wat ons opviel tijdens het rondrijden op Samosir island waren de huisjes met puntige daken aan de voor- en achterkant.

Punt huisjes

De stammen hier geloven dat voorwerpen en wezens worden bewoond door geesten. De huizen zijn gemaakt met puntdaken en hebben kleine voordeuren zodat geesten lastiger de ingang kunnen vinden.

Langs de weg zie je bijna overal familiegraven, door het hele dorp heen. Niet zoals wij een begraafplaats hebben. Deze zijn overigens met luikjes open te maken.

Weer een nieuwe en interessante cultuur!

Helaas zitten we midden in het regenseizoen en wordt zon en regen in elk uur met elkaar afgewisseld. We hebben al een paar flinke buien op ons kop gekregen terwijl de lucht nog helderblauw was. We hebben Sumatra eerder achter ons gelaten dan verwacht vanwege het weer. Nu zitten we op een ander eiland van Indonesie. Het vaak vergeten en onbekende Sulawesi.

Grappig hoe dat gaat.. tijdens een lange treinrit in India zaten we met een stel uit Noorwegen in de trein. Zij vertelde ons over hun meest gekke ervaring tijdens reizen. Dit was de traditionele begrafenis in Sulawesi. Ze lieten ons foto's en filmpjes zien. Vanaf toen stond dit unieke eiland ook op ons lijstje. En nu zijn we hier en hebben we gister één van de meest bizarre dagen in ons leven meegemaakt. We hebben deelgenomen aan een traditionele toraja begrafenis vol rituelen en slachtingen. Hierover gaan we meer vertellen in ons volgende blog. We zijn nog even aan 't bijkomen haha.

Sumatra, Indonesië

Bedankt weer voor het lezen en jullie interesse! Dat vinden we echt heel leuk! We zijn nu bijna vijf maanden aan het reizen. Tuurlijk is het niet elk uur van de dag rozengeur en manenschijn. Reizen is fantastisch en een hele verrijking maar ons geduld, inlevingsvermogen en aanpassingsvermogen wordt elke dag weer getest. Lange busreizen, het onderhandelen, lokale mensen die geen engels spreken, tradities en cultuurverschillen die soms lastig te begrijpen zijn, kakkerlakken in onze kamers, elektriciteit wat vaak uitvalt, nergens een pinautomaat of supermarkt te vinden of kleding dat we onder de douche wassen omdat we het anders te klein terug krijgen van de wasserette. Haha het zijn allemaal kleine dingetjes waar we ook mee te maken hebben. Soms kun je echt wel eens ergens van balen maar dat duurt niet lang. Reizen en deelnemen aan een andere cultuur is denk ons beste klaslokaal. We zijn elke dag blij dat we deze prachtige wereld mogen en kunnen ontdekken!

Heel veel liefs,

Jap en Fem

1. Christina:
    8 maart 2017
    Ik geniet er elke keer weer van om jullie avonturen te lezen! Wat maken jullie toch bijzondere dingen mee!
  2. Marina:
    8 maart 2017
    Nog steeds lees ik met veel plezier jullie verhalen.... wat maken jullie in korte tijd veel me zeg! Kijk nu alweer uit naar jullie volgende avontuur......
  3. Oma en Opa Mieremet:
    8 maart 2017
    Hallo Jasper en Femke,weer een geweldig verslag en mooie foto's.
    Wij zijn blij dat wij op deze manier jullie kunnen volgen.
    Lieve groetjes van ons. xxxx
  4. Emma van Zwieten:
    8 maart 2017
    Wat een prachtig verhaal ik heb weer genoten
  5. Geeske:
    9 maart 2017
    Leuk om zo met jullie mee te reizen. Kijk uit naar het volgende verslag. Fijne reis.
  6. Oma coby:
    9 maart 2017
    Weer een geweldige verslag van jullie ik wacht weer op de volgende Veen liefs en kus van oma
  7. Mirjam en Willem:
    20 maart 2017
    Met veel plezier volg ik jullie reisverslag. Je wordt meegesleept in de verhalen .Wat een ervaring voor het leven!
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag.
    Geniet niet met mate,
    Liefs Mirjam
  8. Chris en Marianne:
    31 maart 2017
    O wat geweldig , heb weer genoten van jullIe reisverslag , echt kikken wens jullie nog mooie tijden en veel reis plezier