Zuid India

15 januari 2017 - Bangalore, India

M U M B A I
Na vier steden bezocht te hebben in de deelstaat Rajasthan in het noordwesten, vliegen we letterlijk en figuurlijk naar het zuiden van India. Mumbai, ook wel Bombay genoemd. Een metropool met 17 miljoen inwoners, de grootste stad van India, bekend om de filmindustrie en 55% van de bevolking woont in sloppenwijken. De landing was heel indrukwekkend, het vliegveld is omringd met sloppen. En jawel; de grootste sloppenwijk van Azië staat midden in het centrum van Mumbai: Dharavi!

Meteen kwam de tropische warmte ons tegemoet. Een taxi heeft ons naar het zuiden gebracht waar we op zoek moesten naar een hostel. We boeken altijd ons hotel, hostel of guesthouse van te voren, maar dit keer wilde we in Mumbai gaan onderhandelen. Oké hier hebben we van geleerd, het is niet fijn om na een lange reis met al je tassen over straat te slenteren opzoek naar een slaapplek. Verblijf in Mumbai is duur, zeker in vergelijking met de rest van India waar we voor +- €4 per persoon per nacht in een goede kamer zaten. Uiteindelijk hadden we een hostel gevonden in een achterliggend straatje, met behulp van een Indiër die ongevraagd je tas over zijn schouder gooit en je mee helpt met zoeken. Heel lief! Maar we weten hoe het gaat, aan het einde van de rit blijven ze je achtervolgen voor geld. Zo gaat het altijd. Maar goed, wij hadden een betaalbare kamer! Oké je wilde er echt niet op je blote voeten lopen en het is denk de meest smerige badkamer die we ooit gezien hebben, maar we hadden een plek om te overnachten.

Hoge gebouwen, brede wegen, lange winkelstraten, verkopers overal en super goed streetfood!

Streetfood Mumbai  Bhelpuri en dosa
Dosa, vada, uttapam, bhelpuri, samosa, aloo tikki, spicy vada pao en zo nog veel meer. Al het eten wordt gemaakt van lekkere specerijen en vaak geserveerd met een kokossausje.

Waar we heel benieuwd naar waren.. de Dharavi slum. De film Slumdog Millionaire  gezien? Die is hier opgenomen! Dit is de grootste sloppenwijk in Azië waar één miljoen mensen wonen. Per jaar wordt hier een omzet behaald van $665 miljoen dollar! Allerlei materialen worden hier ingezameld, gesorteerd, gewassen, vermalen en gesmolten tot grondstoffen voor nieuwe producten. We zagen pottenbakkers, broodbakkers, leerlooiers, machine fabrikanten en nog veel meer. Iedereen is hier aan het werk en 95% van de kinderen gaat naar school. Ons beeld van een sloppenwijk is veranderd. We dachten dat de mensen hier echt arm zouden zijn en niks te besteden hadden. Dat tegendeel is bewezen. De mensen die hier wonen betalen per maand 4000 rupee aan huur. Dat is €55,-. Elektriciteit en water krijgt deze grote slum van de overheid. De werkomstandigheden zijn slecht, in een hutje van golfplaten zie je dat aluminium gesmolten en verkocht wordt als grondstof. Zonder afzuiginstallaties of gasmaskers wordt er gewerkt. Je ziet mensen hard werken met een zakdoek voor hun mond om het vuil een beetje te vermijden. Diep respect, hoe makkelijk is het om een potje in de winkel te kopen en daar je bloemen in te zetten? Hier hebben we goed kunnen zien wat voor productie daar aan vooraf gaat.
Dharavi slum
Naast de vele werkplaatsen hebben we gezien hoe de mensen leven. Gebukt liepen we door de smalle steegjes van 50cm breed en ongeveer 160cm hoog waar we via voordeuren de huisjes binnen keken. Van binnen zag het er nog niet zo slecht uit maar de omstandigheden zijn wel degelijk slecht. De huisjes zijn minder dan 10m2 en families wonen hier mijn zijn vijfen in. In de zomer lopen temperaturen op tot 40°C en in de moesson overstroomd de slum vaak. Er is één toilet beschikbaar per 145 mensen. Hierdoor ontlasten veel kinderen en volwassene zich op de straat waardoor drinkwater vervuild raakt en ziekte verspreiden. Al met al, we hebben gezien dat de mensen hier gelukkig zijn en zich vermaken. Ze verdienen hier geld en hebben een dak boven hun hoofd. Maar hoe zit het dan met de mensen die op straat leven, waarom gaan zij daar ook niet wonen? Dan worden ze in iedergeval 's nachts niet beroofd van hun spullen en hebben ze water en elektriciteit! Ongelooflijk hoeveel vragen er bij jezelf opkomen. Hoe gaat dit, hoe gaat dat en wat ALS..? De ouders die met hun kindjes op straat leven, daar kun je van zeggen dat zij in armoede leven. Zij hebben niks te besteden en bedelen om aan eten/drinken te komen. Zo zie je ook verschillende mensen langs de kant van de weg met een weegschaal zitten zodat toeristen zich kunnen wegen. Oké, hoe erg is dat? Maar creatief bedacht om geld te verdienen!
Misschien genoeg over de armoede nu? Maar het blijft ons interesseren. Waarom de één er voor kiest om te gaan bedelen en de ander armbandjes gaat maken van een paar stukjes touw die op straat lagen en die te verkopen.

Grootste buiten wasserette van de wereld
Dhobi ghatDe grootste openlucht wasserette van de wereld! Kleding van bedrijven, ziekenhuizen en hotels worden hier gebracht. En heel handig: kleding wordt niet opgehangen met een wasknijper maar in een ingevlochten touw gehangen zodat ze kleding sneller kunnen halen. Ja je komt niet zomaar op een aantal van 200.000 kledingstukken per dag! Daar zullen ongetwijfeld nog meer handige tips achter zitten.

Het lopen door de straten met vele mooie oude gebouwen, fruitkraampjes overal en chowpatti beach waar 's avonds iedereen te vinden was om de zonsondergang te bekijken, heeft ons een aantal dagen goed vermaakt. Ook hebben we een rechtbank bezocht waar we meerdere zittingen hebben bijgewoond. Erg interessant wat de rechter voor uitspraak geeft!

GOA
Niet te geloven dat dit ook India is. Goa is wat meer westers en de vibe is hier heerlijk. Er zijn hier eindeloos veel stranden en feesten. We hebben leuke andere reizigers ontmoet met wie we kerst en oud&nieuw hebben gevierd. Een echt kerst gevoel hadden we niet in de zon met 30°C maar zo af en toe zagen we ergens een kerstboompje staan of versiering hangen en dat liet ons herinneren aan de tijd van het jaar. De nieuwjaarsduik was dit jaar niet zo lastig!
Goa

Goa is een onwijs leuke plek om een fiets of scooter te huren, dit hebben wij ook meerdere keren gedaan en zo hebben we hele mooie plekken gezien. Het geeft zo'n vrijheidsgevoel! Rond scheuren door de natuur langs witte stranden en ontelbaar veel palmbomen. We hebben twee weken het luxe leven in Goa geleeft. Onder andere omdat we hele leuke mensen hebben ontmoet! Especially Amit & Hayley! Het was heerlijk om even een langere tijd op dezelfde plek te zitten.

Grote wasjes, kleine wasjes
Kleding moet ook gewassen worden. We halen altijd een zakje wasmiddel en wassen ons kleding onder de douche of buiten.

Na 2,5e week Goa was het weer tijd om door te gaan. We waren even vergeten dat we in India waren, maar eenmaal op het busstation, een plaatsje naast Goa, kwam het besef weer. Daar waren de drukke wegen weer met koeien op de weg en slapende mensen op de straten. Tijd voor Hampi! Hampi staat vol met tempels en ruïnes die zijn opgenomen op de werelderfgoedlijst van Unesco.
Hampi  Hampi! Unesco
We arriveerde om 06:00. Prachtig om te zien hoe de dag start, dat mensen ontwaken en het leven op straat weer begint. Kraampjes worden neergezet, dakloze mensen ontwaken en rapen hun spullen bij elkaar, straathonden staan op en de eerste kopjes chai tea worden verkocht.
Op de scooter hebben we Hampi in de ronte gereden. We reizen nu met een koppel uit de VS en uit Duitsland. Hele gezellige mensen! We doen van alles. 'S ochtends op stap voor een goed Indiaas ontbijt, verse juices drinken op de straat, veel lopen, kaartspelletjes spelen, rotsen beklimmen, volle maan bekijken en muziek maken met zijn allen.

BANGALORE. De hoofdstad van de deelstaat Karnataka met acht miljoen inwoners. Het is de twee na grootste stad van India.
Bangalore
De economie groeit hier als kool en de ICT in Bangalore behoort tot de wereldtop.

In Bangalore is een groot centrum voor draagmoeders. De draagmoeder krijgt hier 3500 tot 4000 euro voor en krijgt zo de mogelijkheid om een huis te bouwen of haar eigen kind te laten studeren.

Het zuiden is totaal anders dan het noorden. Nu we bijna aan het einde komen zien  we alle verschillen. Zo gaan we van de ene religie naar de andere: verschil in cultuur, taal, normen & waarden, landschap, tradities. India blijft ons verrassen!

Onze volgende bestemming is het tropische Kerala! De laatste twee weken in India zijn ingegaan. Ons visum voor Sri Lanka is binnen :-)

We hopen dat jullie een leuke jaarwisseling hebben gehad! Leuk dat jullie weer geinteresseerd zijn!

Heel veel liefs, Jap en Fem

1. Sandra:
    15 januari 2017
    LIeve schatten wat een prachtig verhaal weer van jullie. Ik heb genoten van de prachtige foto's en kijk uit naar ons samenzijn.
  2. Martha:
    15 januari 2017
    Wat schrijf je prettig, Femke. Het voelt of we er bij zijn en zo krijgen ook een goed beeld bij het land Zuid-India. Nu op naar Sri Lanka, waar de moeders al nerveus voor worden, eindelijk. Geniet van dit samen zijn !!
  3. Gerard:
    16 januari 2017
    Mooi verhaal hoor. Vervelend is hoe meer je van de wereld ziet is datje dan pas ontdekt dat er veel meer is. Geniet er van want dit doe je meestal niet nog een keer. Straks lekker naar het mooie Sri Lanka en leuk om de moeders weer eens even te zien. Geniet geniet en geniet van alles. Grotjes van Elise en Gerard
  4. Chris en Marianne:
    16 januari 2017
    Gaaf hoor echt een reis van jullie leven zijn er jaloers op
  5. Oma en Opa Mieremet:
    16 januari 2017
    Wij hebben weer genoten van jullie reisverhaal en mooie foto's.
    Het duurt niet zo lang meer voordat jullie moeders komen, spannend hoor.
    Lieve groetjes van ons. XXXX
  6. Wen Voooges:
    16 januari 2017
    Echt geweldig deze reis van jullie leven. Wij krijgen hier wel een goede indruk van het leven in India. Wat een grote verschillen,en.....wat zijn wij hier dan rijk. Blij dat miijn wiegje hier heeft gestaan het volgende reisverslag is samen met jullie moeders. Ook voor beiden een belevenis. Geniet er lekker van met elkaar. Heel veel plezier en tot de volgende keer