Terugblik op 10 weken India

25 januari 2017 - Madurai, India

Onze 2,5e maand reizen door India zit er op. Wat een avontuur. Wat een grote verschillen binnen dit gigantische land en wat een leerles om dit gedaan te hebben. India is niet het makkelijkste land geweest om doorheen te reizen maar we zijn blij dat we het hebben gedaan! Hier een korte terugblik.

Wil je trouwens je oren schoon laten maken? Dat kan hier gewoon op straat!
Ear cleaner

NEW DELHI
Delhi
Overwelmend, chaotisch, smerig en intimiderend. Generaliseren is niet goed, maar zoals we vooraf hadden gelezen en waren gewaarschuwd, was Delhi ook voor ons geen leuke eerste indruk van India. Het is er chaotisch en je wordt met je neus op de keiharde cultuur gedrukt. Er lopen tientallen kinderen om je heen die om geld vragen en overal ligt afval op de grond wat stinkt en waar mensen in liggen te slapen. Het vervelendste vonden wij dat alle mensen die we in Delhi hadden ontmoet, ons wilde of heeft opgelicht en dat maakte onze start lastig. Hierdoor wisten we niet meer wie we konden vertrouwen bij nieuwe ontmoetingen. Ze zijn hier getraind om je er in te luizen! En dat gaat van boekingbureau's tot taxichauffeurs en van groenteman tot hoteleigenaar. Vermoeiend. Vanuit het vredige Nepal was Delhi een (te) groot verschil. Hiermee willen we niet zeggen dat iedereen deze ervaring zal hebben natuurlijk!

RISHIKESH
Moeder ganga wordt geprezen. 06:00am
Rishikesh ligt in het Noorden, dichtbij de himalaya. De Ganges (heilige rivier) komt hier vanuit de Himalaya en is daardoor prachtig helder blauw (in tegenstelling tot Varanasi!) Rishikesh staat vol ashrams, er leven hier veel priesters en Sadhoes die streng volgens de regels leven. Elke ochtend en avond is er een ceremonie (de ganga aarti) waarbij moeder Ganga wordt geprezen. Dit is een indrukwekkende bijeenkomst. Priesters zitten in een circel met fakkels en bidden naar de Ganges. Er wordt gezongen en mensen laten bloemen los in het water met een kaarsje er in.

VARANASI
Guru - Varanasi
De mooiste stad die wij hebben gezien in India. Misschien is mooiste niet het juiste woord, maar meest indrukwekkend. Meest bijzonder, meest ondenkbaar en meest aangrijpende stad. Varanasi ligt aan de Ganges rivier en heeft een belangrijke religieuze betekenis voor hindoes. Men gelooft dat je zondes hier worden weg gespoeld en daardoor zie je de hele dag door mensen baden. De hindoes noemen de Ganges ‘de rivier van de hemel’. De hindoes geloven heilig dat wassen en baden in de Ganges je slechte karma uit eerdere levens zuivert. Wie sterft in Varanasi en er wordt gecremeerd, zal bevrijd worden. Het meest indrukwekkend vonden wij de crematies in het openbaar. Hindoes worden hier gecremeerd en het as wordt in de ganges geschoven. De crematies gaan de hele dag door en iedereen kan hierbij aanwezig zijn. Indiërs kennen geen privacy en in Varanasi zie je hier het uiterste van. Terwijl je ziet hoe lichamen opbranden, spelen kinderen rond om het vuur en eten de dieren van overblijfselen. Tussen het centrum en de Ganges zijn heel veel smalle straatjes, die moeilijk te passeren zijn. Overal lopen koeien en passeer maar eens een grote dikke koe in een steegje van één meter breed. En pas op voor de koeien flaaien! Haha die liggen echt overal. In Varanasi hebben wij veel over het Hindoeïsme en de continue cirkel van leven en dood geleerd. Het eerste wat in ons opkomt als we aan India denken is Varanasi! Een stad die ons echt altijd zal bij blijven.

Ghats aan de ganges - Varanasi
De ghats aan de heilige Ganges rivier.

Varanasi
Typerend beeld van de straten in Varanasi.

De Taj Mahal!
Taj Mahal

RAJASTHAN. Deelstaat in het noordwesten van India, grenzend aan Pakistan. In Rajasthan hebben we Jaipur, Jaisalmer, Jodhpur en Udaipur bezocht. Rajasthan wordt ook wel een openluchtmuseum genoemd en terecht want overal zie je eeuwenoude geschiedenis, kunst en cultuur.

Jaipur
The pink city Jaipur.

Rajasthan
Jaisalmer, Rajasthan

Kameelsafari
Op kameelsafari in de woestijn

Jodhpur
Jodhpur

MUMBAI
Mumbai
Er zijn vijf weken verstreken tussen onze eerste kennismaking met India in Delhi en onze aankomst op 14 december in Mumbai. Voor ons was Mumbai een nieuwe start in India. Een gevoelsmatige scheidingslijn tussen het einde van Noord-India en de start van het meer relaxte Zuiden. Mumbai was indrukwekkend met alle sloppenwijken in contrast met hoge, eeuwenoude gebouwen en dure winkelstraten. Een absolute hoogtepunt hier was het super goede streetfood en de rondleiding door de grootste sloppenwijk van Azië, de Dharavi slum!

Heel typerend voor Indiers: de 'head wiggle'. Op alles wat je vraagt krijg je een schuddend hoofd als antwoord waarmee 'ik begrijp het' of 'ja' wordt bedoeld. Heel grappig! Als je benieuwd bent kun je hier een filmpje kijken: https://youtu.be/0RaBxH_MKQI Wij lachen ons altijd rot!

GOA
Goa strand
In Goa kregen wij een vakantiegevoel. Het was de ideale plek om kerst en oud&nieuw te vieren!

Het prachtige HAMPI
Temple
Hampi staat vol met rotsen en ruïnes die zijn opgenomen op de werelderfgoedlijst van Unesco. Echt een prachtige locatie! Hier hebben we rotsen beklommen met andere reizigers, met wie in totaal drie weken zijn opgetrokken. En hier hebben we de eerste volle maan van het jaar gezien!

BANGALORE
Bangalore
De twee na grootste stad in India met 8.425.970 inwoners! We verbleven in een appartement met nog vier andere reizigers buiten de drukte van het centrum. Het voelde alsof we ons eigen huisje hadden. Na lange dagen door het centrum slenteren, met de bus terug naar ons appartement. Alsof we vanuit Amsterdam naar huis gingen. En als we naar de supermarkt om de hoek gingen, voelde we de ogen prikken en kwamen mensen uit winkels om ons te bekijken. Duidelijk een bepaalde regio in Bangalore waar geen toeristen komen. Juist leuk om tussen de lokale bevolking te zitten!

Het tropische KOCHIN
Kochin, Kerala
Kochin, ligt in het Zuiden van India en staat bekend als havenstad. Aan de kust zie je de hele dag door hoe vis uit het water wordt gehaald door middel van grote chinese visnetten. Het ligt in bakken langs de kant van de weg waar het meteen wordt verkocht aan voorbijgangers. En super leuk: je kan je eigen vis kopen en in een restaurant vragen of zij je vis willen bereiden. Fantastisch toch? En lekker!

Zoals eerder beschreven staat India nog steeds bekend om haar kastenstelsel (= de indeling van de lokale bevolking in sociale klasse). Dit stelsel is sinds 1931 officieel afgeschaft. In de jaren 40, met Mahamat Ghandi als grote inspiratie, is dit stelsel verder aangevochten en in de jaren 50 is discriminatie op basis van kaste officieel verboden. Toch is hier weinig van terug te zien.. Het kastensysteem ligt als fundament onder de Indiase bevolking en zit vastgeroest in de cultuur. Vaak wordt het niet meer uitgesproken tot welke kaste je behoort, toch weten de lokale mensen aan iemands achternaam te zien bij welke kaste je hoort. Er zit wel een groot verschil tussen mensen uit het stadsleven of van het platteland. Zo spreek je iemand over het kastenstelsel die zegt dat het geen invloed meer heeft en een ander geeft aan nooit in een restaurant te zullen eten van een lagere kaste. Op de bruiloft waar wij te gast waren was het kastenstelsel wel duidelijk aanwezig. De ouders kozen de partner voor hun kind op basis van dezelfde kaste. Daarnaast waren alleen mensen uitgenodigd uit dezelfde kaste. Dit waren de brahmanen. Tot welke kaste je behoort wordt bepaald door iemand zijn/haar afkomst en karma. Bovenaan heb je de brahmanen (de priesters), daar onder de kshitriya's (de strijders), gevolgd door de vaishya's (handelaren en boeren) en tot de laagste kaste behoren de shudra's (de handwerklieden). Jammer genoeg bestaat er zelfs nog een kaste onder de shudra's. Zij worden de onaanraakbare, kasteloze of dalits genoemd. Zij doen het vuile werk van de maatschappij. Volgens de hindoes zijn de dalits onrein. Het is ingewikkeld om het kastenstelsel helemaal te begrijpen en voor de Indiërs ligt het ook gecompliceerd. In het Noorden hebben we wel degelijk gevoeld dat er nog wordt geleefd volgens de rangen en standen maar in het zuiden nauwelijks/niet.

Het geldprobleem in India
Rij voor pinautomaat
Tijdens onze reis door India hebben wij te maken gehad met het geldprobleem. Begin november heeft de regering besloten om alle 500 en 1000 biljetten ongeldig te verklaren met als doel een einde te maken aan de omloop van zwart geld. Evenals corruptie en criminaliteit. Veel mensen in India bewaren thuis geld, omdat ze er geen belasting over willen betalen. In het binnenland, waar al helemaal geen geld en banken zijn, werden mensen verplicht om levensmiddelen te ruilen! Het heeft een grote impact gehad op het land. Doordat de banken geen 500 en 1000 biljetten meer gaven en er een limiet werd gesteld van 2000 rupee per dag (€28,-) waren negen van de tien keer alle banken leeg OF we stonden twee uur in de rij. Sinds deze week kunnen we weer in één keer 8000 rupee pinnen! In het begin werd aangekondigd dat het geldprobleem twee weken zou duren. Nu aan het einde van onze trip, 10 weken later, zijn er nog steeds problemen.

Thali, zo lekker!
How thali! Ongelooflijk lekker! De Indiase keuken gaan we echt missen.

Maar.. het Indiase toilet gaan we niet missen.
20161130162741

Wauw ongelooflijk dat India er nu op zit en dat we vanuit het Noorden naar het puntje van het Zuiden zijn gereisd. Één ding is zeker: India is mega divers en heeft alles te bieden.

Over een paar uurtjes vliegen we naar Sri Lanka waar we 2,5e week met onze moeders doorheen gaan reizen. Heel veel zin in! En na Sri Lanka? Daar zijn we nog niet over uit. Er zijn zoveel landen waar we benieuwd naar zijn in Azië. Of toch misschien overstappen naar een ander continent?

Dag lieve lezers. En als je in een totaal andere cultuur wilt duiken.. ga dan vooral naar India!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Esther:
    We komen eraaaaan !! Yeeeehh eindelijk xxxxxxx
  2. Carina:
    25 januari 2017
    Weer een mooi verhaal met mooie foto's.
    Veel plezier met "de moerders op reis".
  3. Oma en Opa Mieremet:
    25 januari 2017
    dit is weer een mooi verslag van jullie laatste dagen in India.
    wij hebben er weer van genoten, ook van de foto's.
    En nu op naar de ontmoeting met jullie moeders.
    leuk om nu z'n vieren een paar weekjes op te trekken, en wij zien uit naar jullie volgend verhaal, heel veel plezier nog. XXXxxxXXX
  4. Annette Kramer:
    Ha Jasper,
    Je Opa Mieremet stuurt de verslagen van jullie door. Geweldig om te lezen. Misschien weet je niet (meer) wie ik ben...kleine hint - schaatbus!!
    Heel veel plezier met jullie moeder in Sri Lanka!
  5. Linda | travellersoftheworld:
    25 januari 2017
    Wat een handig en uitgebreid overzicht! India lijkt me heftig en mooi tegelijk, gaaf dat jullie er tien weken doorheen hebben gereisd
  6. Scarlett:
    25 januari 2017
    Jullie zijn in varanasi geweest, ik heb daar een vraag over aangezien jullie daar zijn geweest. Is het verstandigd om als vrouw alleen daar 2 dagen heen te gaan met de nachttrein. Voor de rest reis ik samen.
    Btw, wat een prachtig verhaal
  7. Jet:
    27 januari 2017
    Wat een mooi verslag weer. Goed dat jullie dit zo bijhouden. Leuk voor de mensen thuis,
    maar ook voor jezelf om later de hele reis weer opnieuw te beleven.
    Ik vind jullie hartstikke stoer, want het lijkt mij af en toe toch best afzien.
    Gelukkig zie ik 2 blije mensen op de foto's (leuk op die kamelen)
    Zijn Esther en Sandra goed aangekomen?
    Veel plezier met elkaar!